Foodbox

SmartmatHet gemak van niet te hoeven winkelen, toch vers en origineel kunnen eten en daarvoor minimale inspanning moeten doen. Klinkt haast te mooi om waar te zijn, niet? Dat idee schuilt achter de foodboxen: dozen met ingrediënten die op vaste tijdstippen op je stoep worden gezet. Gekoeld en geschikt per dag. Beetje #lazystyle. Ideaal dus voor mij om te testen want je moet weten dat:

  1. Ik wil graag gezond, groenig en vers eten
  2. Ik ben géén keukenprinses – en ik ben niet getrouwd met een keukenprins
  3. Ik ben niet origineel in de keuken
  4. Ik ben nogal lui
  5. Ik heb 2 kinderen die steevast “pannenkoeken” antwoorden op “wat wil je eten?”

Bij het testen keek ik met een vergrootglas naar volgende zaken:

  1. keuzemogelijkheden en prijs en contract
  2. bereidingswijze
  3. originaliteit in de recepten
  4. afval
  5. ingrediënten van thuis
  6. kindvriendelijkheid
  7. extra’s

In november geven we een handig overzicht van alle geteste boxen.

Smartmat

De vuurdoop was voor Smartmat. Het testen kon beginnen:

1.Keuzemogelijkheden – prijs – contract

Er is heel veel keuze

  • 3 dagen menu 4 personen (vlees, vis en veggie): €75
  • 5 dagen menu 4 personen (minstens één vis en één veggie gerecht): €109
  • 4 dagen menu 2 personen (1 gerecht bestaat uit 4 porties): €65
  • 4 maaltijden voor 1 persoon (1 gerecht bestaat uit 2 porties): €49
  • 4 maaltijden voor 4 personen (eenvoudige keuken): €89
  • 4 maaltijden voor 2 personen (eenvoudige keuken): €65
  • 3 maaltijden voor 4 personen (veggie menu): €75
  • 3 maaltijden voor 2 personen (veggie menu): €65
  • 3 maaltijden voor 2 personen (klassiekers): €65
  • 3 maaltijden voor 4 personen (klassiekers): €79
  • 3 maaltijden voor 4 personen (happy family): €75

Bij Smartmat heb je geen minimum afnames dwz dat je niet verplicht bent van bv 3 boxen af te nemen. Je kan kiezen tussen wekelijkse of twee wekelijkse bestellingen of losse bestellingen. Een groot voordeel!

Score: 10/10

2. Bereidingswijze

SmartmatSmartmatSmartmat

 

 

 

 

Zoals ik reeds zei: ik ben geen keukenprinses. Ik kan koken en ik waag me al eens aan een koekboek of twee. Maar meestal verdwijnen die dan weer de kast in wegens te moeilijk, te gecompliceerd of te veel (verschillende) ingrediënten. Daarom ben ik zo blij met de bijgeleverde menu en handig overzicht.

Wij hebben een box ontvangen met menu’s voor 3 dagen. Er zit logica in: hetgeen eerst kan verderven, moet je eerst bereiden. De rest kan wel nog even in je koelkast overnachten.

De bereidingswijzen van alle 3 de recepten is overzichtelijk, volledig duidelijk en foutloos. Alles loopt vlot over in elkaar en het klinkt logisch. De bereidingstijd wijkt wel lichtelijk af van hetgeen vooropgesteld stond, maar om te zeggen dat dit niet met mijn eigen ‘klungeligheid’ te maken heeft, is misschien een stapje te ver.

Score: 8/10

3. Originaliteit van de recepten

SmartmatMenu van deze week was:

  • gehaktbrood met pastasalade en een paprika sausje
  • homemade fishticks met patatjes en tartaar
  • spinazie-venkelstoemp met spekjes en kip

Super origineel vind ik dit niet, maar er moet erbij gezegd worden dat dit de family box was dus ik denk dat ze de lat van originaliteit niet super hoog willen leggen met als bedoeling dat het alle mondjes smaakt. En het smaakte.

4. Afval

smartmatsmartmatVroegere ervaring met een foodbox leerde me dat de afvalberg erg groot was. Je hebt een zakje voor aardappelen, een zakje voor een takje of 3 tijm, een zakje voor een ajuin en ga zo maar door. Bij deze levering zaten veel zaken onverpakt en dat vind ik erg positief. De afvalberg bleef beperkter. Het moet gezegd zijn dat als je alles zelf wil aankopen, je natuurlijk nog minder afval hebt….

Score: 8/10

5. Ingrediënten van thuis

Op het meegeleverde recepten boekje staan alle ingrediënten per dag/recept genoteerd. Alsook hetgeen je vanuit je ‘eigen keuken’ moet gebruiken. smartmatDat laatste viel een beetje tegen. Verschillende zaken had ik niet in huis. Oeps. Als geen-keuken-prinses zijnde kan je mij dat niet kwalijk nemen, maar ik wil er best vanuit gaan dat de doorsnee keuken knutselaar dit wel in huis heeft.

Gewoon  om een idee te geven wat je in deze 3-daagse menu vanuit je ‘eigen keuken’ moest gebruiken:

  • Heb ik wel in huis: olijfolie, boter, bloem, currypoeder, nootmuskaat, zout en zwarte peper
  • Had ik niet in huis (oeps): neutrale olie (???), knoflook, groentebouillon, paneermeel, maïszetmaal, azijn, basilicum, oregano

Score: 6/10

6. Kindvriendelijkheid

Hierboven besprak ik de ‘on-originaliteit’ van de recepten, maar laat nu net dat zijn wat de kinderen het meest aansprak. Gekende ingrediënten bereid in een nieuw en voor-hen-origineel jasje. Dit was een succes! Na 4 dagen (want we aten nog één extra dag van de ‘restjes’) kreeg ik al ‘moh, is alles al op?’. Zelfs het paprika sausje werd gesmaakt. Alsook de slaatjes en radijsjes die anders stiekem bij de hond belandden. Die ze trouwens ook niet echt lust. Maar deze keer had de hond niet zo veel succes – qua overschotten die in haar bord belandden toch.

Score: 9/10

7. Extra’s

smartmatLast but not least: de extra’s. Dit is een alles omvattend thema. Deze extra’s bieden dat tikkeltje meer. Het verrassinkje in je Magic Box. Het cadeautje in de Kinder Surprise.

In deze box had ik één ovenwant en één pannenlap van Dille en Kamille én het leukste van al: een kortingsbon van 10% te besteden in Dille en Kamille.

De box is trouwens samengesteld met hulp van Libelle en Dille en Kamille. Klinkt plezant, niet?

Score: 8/10

Op de vraag wat Smartmat zo uniek maakt in België, wisten ze ons dit te vertellen:

Smartmat is de pionier van de kookpakketten in België en maakt sinds 2012 het leven van vele gezinnen net iets gemakkelijker. Ondertussen zijn we niet meer de enige in België, maar hebben we wel een heel trouw klantenbestand opgebouwd die net als ons veel belang hechten aan topproducten en leveranciers van bij ons. Smartmat is de grootste foodboxleverancier in België. Bij Smartmat staat daarnaast de persoonlijke dienstverlening voorop. Bij ons kom je niet bij student nummer zoveel terecht als je ons belt, maar wel bij Hanne die verantwoordelijk is voor onze klantendienst. Zelfs het gsm-nummer van onze zaakvoerder staat op onze website, dus we zijn op elk moment bereikbaar. Smartmat heeft in eerste instantie het doel om mensen gezond(er) en bewust te doen eten, zonder daarbij de grootste speler op de markt te willen zijn. Elke dag zoeken we naar de beste producten, recepten en leveranciers en proberen we dit in een zo duurzaam mogelijk kader te doen. Zo leggen we geen onnodige kilometers af en werken we samen met Bubble Post uit Gent, die onze kookpakketten in de steden levert met koelwagens op aardgas. Onze inspiratie halen we uit magazines, websites, kookboeken die hier op kantoor liggen, eigen creaties en vele culinaire experimenten in de Smartmat-keuken. Altijd feest op tijdens de middag het resultaat te proeven en goed te keuren! We werken ook nauw samen met een Zweeds bedrijf die als allereerste gestart zijn met maaltijdboxen aan huis. We wisselen recepten uit met hun team van menuplanners en wij passen de gerechten aan naar Belgische gewoontes en het seizoen.

Qua klantvriendelijkheid, hebben ze gelijk: mijn mailtjes werden onmiddellijk beantwoord!

Zin in lekkere, afwisselende en verse maaltijden? Surf zeker naar www.smartmat.be. Volgende week proeven we een andere foodbox….