Sinds een aantal jaren had de weegschaal me niets goeds meer te vertellen. Het is zelfs jaren stille oorlog geweest. Zoals je hier kan lezen, begon ik te zweten aan mijn rugvet en dat vond ik er echt over. Ik zette alles op alles: ging sporten (blah), zocht partners-in-crime en gooide zoveel mogelijk chocolade overboord. Heel vaak ging ik zelf overboord om de chocolade terug te pakken en met heel veel schuld achteraf ze te verslinden. Na een tijdje vond ik een balans dat leidde tot minder-eten en meer sporten. Maar nog heel vaak heb ik zin. Tonnen zin in alles wat zo lekker smaakt, maar zo ongezond is. Chocolade op nummer 1.

Met mijn streefgewicht voor ogen, bleef ik na 4 maanden steken op 5 kilo voor de finish. Heel erg frustrerend want ik at en bewoog net hetzelfde als de voorbije 4 maand. Iedereen die een beetje op zijn gewicht let, weet hoe moeilijk het is om net dan vol te houden. Je wil zo graag nog de resterende kilo’s af sporten, maar wat je ook doet, je blijft steken.

Tijd voor drastische maatregelen dacht ik zo. Tijd voor een testje:

Kruidvat Maaltijdshakes

Tijdens het doorbladeren van de ‘reclames’ en net voor ik de verpakking van de chocolade reep wilde openen, viel mijn oog op de reclame voor de Kruidvat Maaltijdshakes. In de aanbieding deze week: score! ps: chocolade reep snel opgegeten en dan richting Kruidvat.

Ik kocht een doos Kruidvat Maaltijdshakes met veel tegenzin. Ik ben namelijk geen zo’n fan van vloeibaar eten, van dikke papjes die iets te chemisch smaken. Daarom laat ik ook graag smoothies aan mij passeren. Maar ik wilde het gewoon weten. Zouden de shakes me een eer bewijzen en mij over de finish halen? Daarbij stelde ik me ook de vraag of dit ‘sneaken’ was? Hoort een maaltijdshake in een dieet? Lijkt dit niet wat de niet-meer-normale-ik-let-wat-op-mijn-voeding-weg op te gaan? We zullen zien.

Wat?

Volgens hun informatie:

Kruidvat Maaltijdshakes“Een lekkere maaltijdvervanger maakt het lijnen gemakkelijker. Deze romige shake is rijk aan eiwitten, bevat alle essentiële voedingstoffen en slechts 202 kcal. Gebruik Kruidvat Vanille Maaltijdshake als ontbijt en/of lunch. De Kruidvat Vanille Maaltijdshake is een lekker, romig maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing en past uitstekend in een energiebeperkend dieet. Gebruik bijvoorbeeld twee maaltijdvervangers per dag en zorg ervoor dat de derde maaltijd uit gezonde, caloriearme voedingsmiddelen bestaat. Goed voor 16 maaltijden
Energie in kJ 1599 KJoule, Energie in Kcal 380 kCal, Vet 7,6 gr, waarvan verzadigd 1,5 gr, waarvan enkelvoudig onverzadigd 1,6 gr, waarvan meervoudig onverzadigd 4,2 gr, Koolhydraten 58 gr, waarvan suikers 45 gr, Voedingsvezel 12 gr, Eiwitten 14 gr, Zout 1,1 gr, Vitamine A 1410 microgram, Vitamine C 72 mg, Calcium 333 mg, IJzer 22 mg, Vitamine D 6 microgram, Vitamine E 18 mg, Thiamine/vitamine B1 1,4 mg, Riboflavine/vitamine B2 2,3 mg, Niacine/vitamine B3 25 mg, Vitamine B6 2,5 mg, Foliumzuur/vitamine B11 265 microgram, Vitamine B12 2,3 microgram, Biotine/vitamine H 180 microgram, Pantotheenzuur/vitamine B5 6,4 mg, Kalium/Potassium 581 mg, Fosfor 306 mg, Zink 12 mg, Koper 2,1 mg, Mangaan 3,2 mg, Seleen 71 microgram, Jodium 177 microgram, Magnesium 190 mg, Natrium 460 mg, Linolzuur 3,8 gr”

Nogal wat calorieën voor een dieet product, lijkt me…

How to

Kruidvat MaaltijdshakesJe neemt 250 ml melk (of magere yoghurt) en mengt daarbij 2 schepjes (schepje inbegrepen) poeder. Je shaket en shaket…

De tips

Zoals ik zei, ik ben geen fan van dikke papjes of niet-te-kauwen eten. Maar nu kon ik niet anders. De eerste slokken deden me fronzen en ik zag me dit nooit 16 maaltijden volhouden, maar ik deed het wél en heb meteen een paar tips:

  • maak het papje op voorhand: melk + poeder + shaken en koelkanst in: op die manier lost het poeder al goed op en proef je de ‘korrels’ niet meer zo goed
  • neem een grote fles zodat je niet hoef te klungelen met roeren en nogmaals roeren: het is belangrijk dat je goed shaket
  • zet het goedje in de koelkast: als je je ogen sluit zou je misschien kunnen denken dat je een milkshake aan het drinken bent
  • drink het terwijl anderen aan het eten zijn: op die manier voel je je niet volledig uitgesloten en geloof me: voor mij duurde het opdrinken van zo’n shake even lang als een maaltijd eten
  • denk altijd aan de zomer waarop je in je bikini op het strand wil lopen: bikini – bikini – bikini – bikini – bikini body
  • het smaakt een beetje naar babyvoeding in een fles

De test

Hoe kan je beter testen dan de weegschaal erbij te nemen…

Dag 0 – Day Zero

Kruidvat Maaltijdshakes

Dag 1:  -500 gram (totaal -500 gram)

Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: yoghurt met musli, mandarijn en mango + 2 maaltijdshakes

Dag 2: -200 gram (totaal: -700 gram)Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: boterham met hagelslag (njam) + 2 maaltijdshakes + 3 mandarijnen + 1 banaan

Dag 3: +200 gram (totaal: – 500 gram)

Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: Griekse yoghurt met mango + 1 shake + etentje met de vriendinnen en het heeft me zo gesmaakt (zowel het eten als de babbels): ZERO schuldgevoel, maar wel gevloekt

Dag 4: -100 gram (totaal: -600 gram)

Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: boterham met hagelslag + 2 shakes. Het begon tegen te steken: ik had veel honger, erg veel honger. De vanille smaak kwam langs mijn oren uit en ik zou liever de shakes zo in het toilet gooien, maar ik moet volhouden. Al was het alleen om alle ongelovigen het tegendeel te bewijzen.

Dag 5: -100 gram (totaal: -700 gram)

Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: Griekse yoghurt met banaan, boterhammen (die me heel goed smaakten) en een shake en achteraf heel veel zin in chocolade maar geen gegeten: joehoe!

Dag 6: – 300 gram (totaal: – 1000 gram)

Kruidvat Maaltijdshakes

Geleefd op: 2 boterhammen met hagelslag (die o-zo-lekker waren) en 2 shakes. Nog meer zin in chocolade en er ook 2 stukken (fondant) van gegeten.

Dag 7: – 600 gram (totaal: -1600 gram)

kruidvat maaltijdshakes

Geleefd op: yoghurt met banaan, héél veel zin in chocolade en 2 shakes.

Besluit

Er zat nog poeder in mijn doos die ik maar voor mij bleef uitschuiven. Na 7 dagen had ik het echt gehad. Langs de ene kant begonnen de shakes minder en minder tegen te steken. Ik kon wel wennen aan het papperige en veel te zoete smaakje, maar het was eentonig. Langs de andere kant had ik meer en meer zin in chocolade en ander lekkers. Ik had zin in verse groenten en af en toe wat ongezond.

Alles in overweging genomen, vond ik het wel een succes: -1600 gram op 7 dagen. Ik heb 4 keer gesport (spinning, Ubound en joggen) dus dat bepaalt dit succes verhaal mee. Misschien doe ik het wel nog eens om de laatste 3,5 kg af te werken. Wie supportert mee?

Probeerde jij al eens zo’n shake dieet en wat was jouw ervaring?